Jaki olej silnikowy wybrać do motocykla?
Jest to produkt, który pełni szereg ważnych funkcji w silniku – smaruje, chłodzi i czyści oraz uszczelnia jednostkę napędową. Z uwagi na duży wybór produktów dostępnych na rynku jednym z najczęściej zadawanych pytań na forach dla motocyklistów jest “jaki olej wlać do silnika?”. Jeśli Ty również zastanawiasz się, jaki olej do motocykla – syntetyczny czy półsyntetyczny oraz czym kierować się dobierając olej silnikowy, to zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym doradzamy w wyborze odpowiedniego produktu dopasowanego do Twoich oczekiwań i potrzeb Twojego motocykla.
Dobór oleju do motocykla – funkcje oleju silnikowego
Przede wszystkim na samym początku warto zaznaczyć, że dobierając olej silnikowy do motocykla należy brać pod uwagę wyłącznie produkty przeznaczone do tego rodzaju pojazdów. Nie wolno zamieniać ich na samochodowe. Są to specjalistyczne produkty, które muszą zapewniać odpowiednie smarowanie nie tylko silnikowi, ale również całemu układowi napędowemu. Ponadto muszą także wytrzymywać znacznie wyższe temperatury.
Wysokiej jakości produkty zapewniają płynną pracę silnika. Pozwalają one na utrzymanie odpowiedniego filmu olejowego, przez co możemy w pełni korzystać z możliwości jednostki bez obaw o przegrzanie czy zatarcie lub nawet uszkodzenie podzespołów. Zapewniają również ochronę przed uszkodzeniami, które mogą powstawać w wyniku tarcia oraz pojawiania się wysokich temperatur. W przypadku silników ze wspólnym obiegiem oleju są one odpowiedzialne także za utrzymanie odpowiednich parametrów pracy skrzynki biegów oraz sprzęgła, a w przypadku dwusuwów, mają również wpływ na czystość spalin, a także układu wydechowego.
Jaki olej do motocykla? Na co zwrócić uwagę?
W tym przypadku marka nie ma aż tak dużego znaczenia. O wiele ważniejsze są parametry. Niemniej jednak niektórzy eksperci sugerują, by wybrać produkt tej samej marki co motocykl. Producent motocykla posiada odpowiednią wiedzę na temat maszyny i jest w stanie zaprojektować produkt dopracowany do perfekcji. Natomiast jeśli chodzi o parametry, to pod uwagę bierze się m.in.:
- klasę lepkości - współczynnik lepkości poznaje się dzięki klasyfikacji SE. Zbyt duża lepkość może powodować nieefektywne smarowanie jednostki napędowej, a zbyt mała lepkość oznacza niedostateczną wytrzymałość filmu olejowego. Na rynku znajdują się zarówno produkty wielosezonowe, jak i letnie oraz zimowe umożliwiające rozruch nawet podczas dużego mrozu.
- klasę jakości - zazwyczaj produkty tego typu zostają wzbogacone o różnorodne dodatki, które zapewniają silnikowi motocykla ochronę. Przykładowo dla silników czterosuwowych stosowana jest zazwyczaj klasa JASO, czyli japońska norma stworzona na wzór amerykańskiej klasyfikacji SAE, a dla dwusuwów ISO.
- rodzaj – mineralny, syntetyczny i półsyntetyczny. Dobieranie oleju silnikowego opisujemy w kolejnym akapicie.
Olej syntetyczny czy półsyntetyczny do motocykla?
Wielu motocyklistów zastanawia się, olej syntetyczny czy półsyntetyczny do motocykla, który będzie lepszy? Zastanawiając się, jaki olej wybrać powinno się w pierwszej kolejności sugerować instrukcją obsługi motocykla, w której producent zawarł informacje na ten temat. W przypadku większości motocykli najlepszym wyborem jest silnikowy olej syntetyczny. Niestety produkty syntetyczne są droższe od wariantów półsyntetycznych i mineralnych. Niemniej jednak to właśnie wyroby syntetyczne w porównaniu do półsyntetycznych o wiele lepiej radzą sobie z ochroną siły silnika, utrzymując swoje parametry o wiele dłużej. Co więcej, dzieląc wydatek na 365 dni w roku okazuje się, że różnica pomiędzy kosztem zakupu jednego produktu a drugiego wynosi zazwyczaj jedynie kilkanaście groszy dziennie.
Produkty syntetyczne w porównaniu do półsyntetycznych posiadają trwalszy film olejowy. Pracują one w wyższej temperaturze i większych naciskach na smarowane powierzchnie niż półsyntetyki. Ponadto wyroby syntetyczne zapewniają stabilność lepkości w szerokim zakresie temperatur oraz doskonałą płynność nawet przy niskich temperaturach. Dzięki temu wyroby syntetyczne wyróżnia również zmniejszona tendencja do wytrącania się osadów oraz do tworzenia się szlamu olejowego. Produkty syntetyczne lepiej znoszą okresy między wymianami, ponieważ starzeją się wolniej od półsyntetycznych. Zdarza się jednak, że producent w instrukcji wyklucza zastosowanie produktów syntetycznych, wtedy dobrym wyborem będą półsyntetyczne. Produkty półsyntetyczne i mineralne z powodzeniem wybierane są również przez osoby posiadające ograniczony budżet.
Dlaczego należy regularnie wymieniać olej?
Jest to preparat, który w ochrania silnik motocykla, a jednocześnie jest w stanie wydłużyć okres przydatności jednostki napędowej. Regularnie wymieniany pozwala na bezpieczną jazdę, bez obaw o przegrzanie, zatarcie czy uszkodzenie podzespołów.
Jego systematyczna wymiana pozwala uniknąć problemów, takich jak awarie na trasie oraz pozwala uniknąć generowania dodatkowych wydatków na naprawę, zakup i wymianę części. Co ile należy wymieniać olej silnikowy? Przyjmuje się, że powinien być wymieniany co około 3000-500 kilometrów lub co 6-12 miesięcy. Ponadto dobór oleju do motocykla to jedynie jeden krok w dbaniu o pojazd. Należy także pamiętać m.in. o wymianie filtra. Niestety bez niego zastosowanie nawet najlepszego i najdroższego preparatu topowej marki nie będzie miało sensu.