Jak wymienić płyn chłodniczy w motocyklu?
Regularna kontrola techniczna motocykla to prosty sposób na zmniejszenie jego awaryjności, poprawienie sprawności oraz przedłużenie żywotności. Do podstawowych czynności, które każdy może wykonać we własnym garażu, należy wymiana płynów – oleju, płynu hamulcowego oraz chłodniczego. Ostatni z wymienionych odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu odpowiedniej temperatury motocyklowego silnika. Jego wymiana jest więc bardzo istotna dla zapewnienia optymalnej wydajności i umożliwienia bezpiecznej eksploatacji. Jak wymienić płyn chłodniczy w motocyklu? Gdzie go wlać? Po czym poznać, że nadszedł czas wymiany? Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania, warto czytać dalej!
Jak działa płyn chłodniczy?
Głównym zadaniem silnika jest przekształcenie energii powstałej w wyniku spalania paliwa w energię kinetyczną, pozwalającą wprawić motocykl w ruch. Efektem ubocznym całego procesu jest jednak generowanie dużej ilości ciepła, które negatywnie wpływa na żywotność silnika. Zbyt wysoka temperatura może bowiem doprowadzić do uszkodzenia uszczelki głowicy, pęknięcia bloku cylindrów czy awarii innych komponentów takich jak tłoki, korbowody, zawory czy nawet wał korbowy. Aby zapobiec przegrzaniu silnika, bardzo istotne jest zapewnienie sprawności układu chłodzenia. Szczególną rolę odgrywa w nim płyn chłodniczy, którego właściwości pozwalają na absorpcję nadmiaru ciepła oraz przeniesienie go do chłodnicy, gdzie następuje jego rozproszenie. Regularna wymiana płynu chłodniczego w motocyklu pozwala również uniknąć korozji układu chłodzenia, a zimą także jego zamarzania.
Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy?
Wśród nieco mniej doświadczonych motocyklistów często pojawiają się pytania, co ile wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu. Informacje na ten temat zawarte są w książce serwisowej. Najpopularniejsza praktyka wskazuje, by robić to co dwa lata lub 24 tysiące przejechanych kilometrów. Po tym czasie płyn chłodniczy zazwyczaj traci swoje właściwości, co wpływa na podniesienie temperatury pracy silnika. Nie oznacza to jednak, że po wymianie płynu chłodniczego w motocyklu na dwa lata można zapomnieć o istnieniu układu chłodzenia. Dobrą praktyką jest bowiem regularne sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego i jego ewentualne uzupełnianie. Dzięki stałej kontroli zawczasu można uzyskać również informację, kiedy wymienić płyn chłodniczy. Jeśli stary płyn jest mętny, brudny, zawiera osady lub ma nietypowy kolor to znak, że nadszedł czas wymiany!
Krok pierwszy – przygotowanie odpowiednich narzędzi
Kluczem do prawidłowej wymiany płynu chłodniczego jest odpowiednie przygotowanie. Warto poświęcić na ten etap nieco więcej czasu, by w trakcie całego procesu uniknąć nieprzewidzianych problemów. Na szczęście wymiana płynu chłodniczego w motocyklu nie wymaga wielu narzędzi. Do przeprowadzenia prac potrzebne będą:
- śrubokręt,
- klucz imbusowy,
- naczynie do zebrania starego płynu,
- strzykawka,
- rękawice i okulary ochronne,
- nowy płyn chłodniczy.
Przed dokonaniem zakupu nowego płynu chłodniczego warto zapoznać się z rekomendacjami producenta odnośnie do danego modelu motocykla. W większości przypadków doskonale sprawdzi się mieszanka glikolu etylenowego oraz wody, która skutecznie utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika, zapobiega korozji oraz powstawaniu osadów w układzie chłodzenia. W przypadku intensywnie użytkowanych motocykli, jeżdżących pod dużym obciążeniem, warto jednak postawić na bardziej zaawansowane mieszanki oznaczone kategorią „racing”.
Krok drugi – usunięcie starego płynu chłodniczego
Przygotowania zakończone? W takim razie czas przystąpić do właściwego procesu wymiany płynu chłodniczego. Pierwszym krokiem będzie demontaż owiewek silnika – tak, by uzyskać dostęp do zbiorniczka wyrównawczego, śruby spustowej i samej chłodnicy. Następnie należy odkręcić korek zbiornika wyrównawczego, a jeśli zajdzie taka potrzeba – również zdemontować korek chłodnicy. Kolejny krok zależy od konstrukcji samego motocykla. Jeżeli umożliwia ona odkręcenie śruby spustowej, wystarczy podstawić przygotowane wcześniej naczynie i spuścić do niego stary płyn. W innym przypadku konieczne będzie odpięcie wężyka chłodniczego w najniższym punkcie motocykla – tak, by nie zalać jego elementów. Pozostałości płynu chłodniczego można usunąć przy pomocy strzykawki.
Krok trzeci – aplikacja nowego płynu chłodniczego
Jeśli układ chłodniczy jest czysty, można przystąpić do wlewania nowego płynu. Na tym etapie warto wiedzieć, gdzie wlać płyn chłodniczy. Tu znów wszystko zależy od konstrukcji całego układu. Jeżeli chłodnica posiada korek, można to zrobić bezpośrednio do niej. W przeciwnym razie płyn chłodniczy powinien zostać wlany do zbiornika wyrównawczego Po zakończeniu wymiany płynu chłodniczego należy uruchomić motocykl i poczekać na rozgrzanie silnika. Proces ten powinien doprowadzić do samoczynnego odpowietrzenia całego układu – w starszych model koniecznie może być jednak odkręcenie odpowietrznika. Po ostudzeniu silnika i dolaniu płynu chłodniczego do poziomu maksimum można ruszać w drogę.